Strony responsywne
Statystycznie
na jednego mieszkańca naszego globu przypada 1-2 urządzenia mobilne. W przyszłości
współczynnik ten może tylko rosnąć. Wymusza to na twórcach i właścicielach stron
internetowych, aby możliwość wygodnego użytkowania witryn na tabletach i smartfonach
nie była jedynie wartością dodaną, lecz stanowiła trzon rozwoju sposobu prezentowania
treści w Internecie.
Wygoda w tym przypadku oznacza łatwość dostępu do informacji przez klienta, co przekłada
się na docieranie do większej grupy odbiorców oraz zwiększenie rozpoznawalności
marki. Warto wspomnieć również, że ma to wpływ na postrzeganie marki jako nowoczesnej,
idącej z duchem czasu.
Biorąc pod uwagę różnorodność urządzeń, na których istnieje możliwość przeglądania
witryn WWW, mało rozsądne jest, aby tworzyć jeden układ treści dla nich wszystkich
– nie będzie to praktyczne dla odwiedzających. Jednakże tworzenie i utrzymywanie
dwóch (lub więcej) wersji serwisu, z których każda przeznaczona jest na inny typ
urządzenia, pociąga za sobą niepotrzebne koszty.
Responsive Web Design
W obliczu tych faktów w ostatnich latach zrodził się paradygmat projektowania stron
internetowych reagujących automatycznie na to, na jakim ekranie są one wyświetlane.
Sam paradygmat z języka angielskiego nazywa się Responsive Web Design (RWD).
Responsive Web Design stanowi, że strony internetowe powinny dostosowywać się do
urządzenia w taki sposób, aby do przeglądania i interakcji z nią wymagane było jak
najmniej akcji użytkownika (przewijania, powiększania i pomniejszania). Elementy
witryny zmieniają swe położenie dopasowują się do szerokości ekranu (przeglądarki)
użytkownika, dzięki czemu w odpowiednio dobranym stopniu wypełniają ekran widziany
przez użytkownika. Narzędzia umożliwiające tworzenie takich witryn udostępniane
są przez technologie HTML5 i CSS3.
Strony responsywne korzyści
Największą zaletą RWD jest to, że dobrze zaprojektowana witryna wyświetla się poprawnie
niezależnie od użytej przeglądarki i urządzenia. Warto zauważyć, iż w przypadku
urządzeń mobilnych użytkownik nie posiada możliwości tak precyzyjnego nakierowania
kursorem, jak ma to miejsce podczas używania komputera z myszą lub gładzikiem (touchpadem),
co także jest brane pod uwagę podczas projektowania interfejsu RWD.
Za tworzeniem stron internetowych przyjaznych użytkownikom urządzeń mobilnych przemawia
także inna bardzo ważna informacja: gigant Google 21 kwietnia 2015 wprowadził zmiany
do algorytmu swojej wyszukiwarki, przez które strony niedostosowane do urządzeń
mobilnych trafiają na dalsze strony wyników wyszukiwania. Przekłada się to oczywiście
na mniejszą liczbę wizyt na stronie i stratę potencjalnych klientów. Patrząc jednak
od drugiej strony, jest to dodatkowy as w rękawie i niepowtarzalna okazja, aby wyprzedzić
konkurencję i łatwiej trafić do kontrahentów.
Oferta
Oferujemy Państwu swoje doświadczenie w tej dziedzinie i zapraszamy do kontaktu
w celu omówienia zlecenia. Umożliwiamy zarówno utworzenie takiej witryny, jak i
dostosowanie istniejącej. Oczywiście, w przypadku gdy pożądane są rozwiązania nietypowe,
wykraczające poza techniczne możliwości przeglądarek internetowych (np. integracja
z kalendarzem urządzenia lub wykorzystanie sensorów), oferujemy również stworzenie
aplikacji mobilnej na wybraną platformę (Windows Phone lub Android).